Námořnictvo
Námořnictvo Sovětského svazu (VMF, ВМФ – Военно-Морской Флот СССР) procházelo od poloviny 30. let rozsáhlou modernizací. V rámci této modernizace bylo jednotlivým loďstvům a flotilám dodáno velké množství nových plavidel – řadových lodí, křižníků, torpédoborců a ponorek.
Již na počátku 30. let byl přijat plán na nákup nových námořních plavidel v Itálii, avšak po neúspěšném jednání s italskou vládou bylo rozhodnuto, že Sovětský svaz zmodernizuje svoje námořnictvo vlastními silami. Proto tehdejší lidový komisař vojenského námořnictva Klimentij Vorošilov schválil projekt vývoje a výroby moderních námořních plavidel přímo v sovětských závodech (například zatímco křižníky projektu „P-26“ byly vybaveny turbínami z dovozu, křižníky řady „P-26 bis“ již měly turbíny sovětské výroby).
Přestože i v průběhu Velké vlastenecké války sloužily na mořích také starší typy plavidel (z nichž některé pocházely ještě z dob carského impéria), nově postavené křižníky, torpédoborce a ponorky významně posílily bojeschopnost sovětského námořnictva.
Křižníky
V rámci projektu „P-26“ byly postaveny lehké dělostřelecké křižníky „Kirov“ a „Vorošilov“. Křižník „Kirov“ byl postaven v roce 1935 a spuštěn na vodu v roce 1936. Sloužil v sestavě Baltského flotu. Na počátku Velké vlastenecké války se účastnil obrany Tallinu a Kronštadtu. V letech 1942 – 1944 byl využit při obraně Leningradu. Křižník „Vorošilov“ byl postaven v roce 1935 a spuštěn na vodu v roce 1937. Sloužil v sestavě Černomořského flotu. V roce 1941 se účastnil obrany Sevastopolu, poté se přemístil do přístavu Novorossijsk, odkud podnikal bojové plavby v letech 1942 – 1944. V roce 1944 se opět vrátil do Sevastopolu.
křižník P-26 „Kirov“ (Киров) v r. 1939
Srovnání parametrů křižníků P-26 „Kirov“ a P-26 „Vorošilov“
P-26 „Kirov“ | P-26 „Vorošilov“ | |
standardní výtlak* | 7 880 tun | 7 970 tun |
normální výtlak** | 8 590 tun | 8 675 tun |
plný výtlak*** | 9 436 tun | 9 550 tun |
ponor | 5,27 m | 7,22 m |
délka plavidla | 191,3 m | 191,16 m |
šířka plavidla | 17,7 m | 17,7 m |
výška plavidla | 10,1 m | 17,66 m |
pancéřování | 50 – 150 mm | 50 – 150 mm |
pohon | 2 turbínová soustrojí, 6 kotlů | 2 turbínová soustrojí, 6 kotlů |
rychlost | 35,9 uzlů (66,5 km/h) | 34 uzlů |
operační dosah | 3 750 mil (6 945 km) | 2 140 mil |
posádka | 734 | 881 |
výzbroj | 3x trojhlavňový kanón 180/57 mm, 6x 100/56 mm kanón, 4x 12,7 mm protiletadlový kulomet DŠK, 6x 45 mm protiletadlový poloautomatický kanón 21-K, 20x hlubinná bomba BB-1, 30x hlubinná bomba BM-1, 2x trojhlavňový torpédomet 533 mm, 164 min, 2x hydroplán KOR-1 |
* standardní výtlak - hmotnost lodě s úplnou posádkou, motory a vybavením, připravené k vyplutí na moře, včetně výzbroje a munice, výstroje, zásob a pitné vody, ale bez paliva a náhradní vody do kotlů
** normální výtlak - hmotnost lodě s úplnou posádkou, motory a vybavením (včetně letadel, jsou-li součástí výzbroje), se 3/4 munice, připravené k vyplutí na moře, včetně 1/4 paliva, 1/2 maziv, potravin a pitné vody, bez náhradní vody do kotlů
*** plný výtlak - maximální hmotnost plně naložené lodě s úplnou posádkou, s motory a s veškerým vybavením, připravené k vyplutí na moře
V rámci projektu „P-26 bis“ byly postaveny křižníky „Maksim Gorkij“, „Molotov“, „Kalinin“ a „Kaganovič“. Křižník „Maksim Gorkij“ byl spuštěn na vodu v roce 1938, křižník „Molotov“ v roce 1939, křižník „Kalinin“ v roce 1942 a křižník „Kaganovič“ v roce 1944. Křižník „Maksim Gorkij“ sloužil v sestavě Baltského flotu, křižník „Molotov“ v sestavě Černomořského flotu a křižníky „Kalinin“ a „Kaganovič“ v sestavě Tichooceánského flotu.
křižník P-26 bis „Maksim Gorkij“ (Максим Горький) v r. 1941
křižník P-26 bis „Molotov“ (Молотов) v r. 1942
Základní parametry křižníků „P-26 bis“
P-26 bis | |
standardní výtlak | 8 177 tun |
normální výtlak | 8 882 tun |
plný výtlak | 9 792 tun |
ponor | 6,3 m |
délka plavidla | 191,4 m |
šířka plavidla | 17,7 m |
výška plavidla | 10,1 m |
pancéřování | 50 - 150 mm |
pohon | 2 turbínová soustrojí, 6 kotlů |
rychlost | 35 uzlů (64,8 km/h) |
operační dosah | 4 880 mil (9 037 km) |
posádka | 897 |
Srovnání výzbroje křižníků „P-26 bis“
„Maksim Gorkij“ a „Molotov“ | „Kalinin“ a „Kaganovič“ |
3x trojhlavňový kanón 180/57 mm, 6x 100/56 mm kanón, 9x 45 mm protiletadlový poloautomatický kanón 21-K, 4x 12,7 mm protiletadlový kulomet DŠK, 20x hlubinná bomba BB-1, 30x hlubinná bomba BM-1, 2x trojhlavňový torpédomet 533 mm, 164 min, 2x hydroplán KOR-1 |
3x trojhlavňový kanón 180/57 mm, 8x jednohlavňový 85/52 m kanón, 10x 37 mm protiletadlový automatický kanón, 6x 45 mm protiletadlový poloautomatický kanón 21-K, 6x 12,7 mm protiletadlový kulomet DŠK, 20x hlubinná bomba BB-1, 30x hlubinná bomba BM-1, 2x trojhlavňový torpédomet 533 mm, 164 min, 2x hydroplán KOR-1 |
Torpédoborce
Ve druhé polovině 30. let bylo postaveno několik desítek moderních torpédoborců typu P-7 a P-7 U. Tato plavidla byla určena k boji s nepřátelskými ponorkami, letadly a loděmi, k doprovodu a k ochraně námořních konvojů a k dělostřelecké podpoře výsadkových operací. Torpédoborce řady P-7 a P-7 U byly námořnictvu postupně dodávány v letech 1936 - 1942.
torpédoborec P-7 U „Storoževoj“ (Сторожевой), stav v r. 1940
torpédoborec P-7 „Gremjaščij“ (Гремящий), stav v r. 1942
torpédoborec P-7 U „Soobrazitělnyj“ (Сообразительный), stav v r. 1943
torpédoborec P-7 „Razumnyj“ (Разумный), stav v r. 1943
torpédoborec P-7 „Bodryj“ (Бодрый), stav v r. 1945
P-7 | P-7 U | |
standardní výtlak | 1 425 tun | 1 854 tun |
plný výtlak | 1 715 tun | 2 404 tun |
ponor | 3,1 m | 4,1 m |
délka plavidla | 112,5 - 112,8 m | 112 m |
šířka plavidla | 10,2 m | 10,2 m |
pohon | 2 turbíny, 3 kotle | 2 turbíny, 3 kotle |
rychlost | 37 - 39 uzlů | 36,8 - 39 uzlů |
operační dosah | 2 640 mil | 1 490 mil |
posádka | 246 | 271 |
výzbroj | 4x jednohlavňový 130/50 mm kanón, 2x 76 mm protiletadlový kanón, 2x 45 mm protiletadlový kanón, 2x 12,7 mm protiletadlový kulomet DŠK nebo DK, 10x / 40x hlubinná bomba BB-1, 15x / 37x hlubinná bomba BM-1, 2x trojhlavňový torpédomet 533 mm, 60 / 65 / 95 min |
4x jednohlavňový 130/50 mm kanón, 2x 76 mm protiletadlový kanón, 3x 45 mm protiletadlový kanón, 4x 12,7 mm protiletadlový kulomet DŠK, 10x hlubinná bomba BB-1, 20x hlubinná bomba BM-1, 2x trojhlavňový torpédomet 533 mm, 58 / 62 / 96 min |
Ponorky
K ponorkám nového typu, jimiž disponovaly vojenské námořní síly SSSR během Velké vlatenecké války patřilo několik předválečných ponorek typu „P“ - Pravda (П, Правда) z počátku 30. let a dále ponorky typu „Šč“ - Štika (Щ, Щука) postavených v letech 1932 - 1940.
Stavba ponorek typu Šč pokračovala i po vypuknutí války. K dalším válečným typům patřily ponorky typu „K“ - Krejserskaja (К, Крейсерская) a typu „S“ - Střední (С, Средняя).
Ponorky typu „P“
ponorka P-3 „Jiskra“ v době zkoušek
ponorka P-3 na počátku Velké vlastenecké války (léto 1941)
ponorka P-3 u Leningradu, 1942
Parametry ponorek typu P-1 až P-3 (1931) | |
výtlak na hladině | 931 tun |
výtlak pod hladinou | 1 685 tun |
nejvyšší rychlost na hladině | 20,2 uzlů |
nejvyšší rychlost pod hladinou | 10,9 uzlů |
délka | 90 m |
maximální šířka | 8 m |
maximální operační hloubka | 70 m |
maximální délka plavby | 28 dní |
pohon | 2x dieselový motor 2 700 hp 2x elektromotor 550 hp |
výzbroj | 2x 100 mm kanón 1x 45 mm kanón 6x 533 mm torpédomet |
Ponorky typu „Šč“
ponorka Šč-215 v roce 1943
ponorka Šč-16 v roce 1942
ponorka Šč-402 v roce 1943
Ponorka typu Šč-306 (1935) | |
výtlak na hladině | 578 tun |
výtlak pod hladinou | 706 tun |
nejvyšší rychlost na hladině | 14 uzlů |
nejvyšší rychlost pod hladinou | 8,5 uzlů |
délka | 57 m |
maximální šířka | 6,2 m |
maximální operační hloubka | 90 m |
maximální délka plavby | 20 dní |
pohon | 2x dieselový motor 685 hp 2x elektromotor 400 hp |
výzbroj | 2x 45 mm kanón 6x 533 mm torpédomet |
Ponorka typu Šč-216 (1941) | |
výtlak na hladině | 590 tun |
výtlak pod hladinou | 705 tun |
nejvyšší rychlost na hladině | 13,6 uzlů |
nejvyšší rychlost pod hladinou | 7,9 uzlů |
délka | 58,8 m |
maximální šířka | 6,2 m |
maximální operační hloubka | 90 m |
maximální délka plavby | 20 dní |
pohon | 2x dieselový motor 685 hp 2x elektromotor 400 hp |
výzbroj | 2x 45 mm kanón 6x 533 mm torpédomet |
Ponorky typu „S“
ponorka typu S-1 v roce 1936
ponorka typu S-7 v roce 1941
ponorka typu S-51 v roce 1944
Ponorka typu S-51 (1941) | |
výtlak na hladině | 837 tun |
výtlak pod hladinou | 1 090 tun |
nejvyšší rychlost na hladině | 19,5 uzlů |
nejvyšší rychlost pod hladinou | 8,7 uzlů |
délka | 77,7 m |
maximální šířka | 6,4 m |
maximální operační hloubka | 100 m |
maximální délka plavby | 30 dní |
pohon | 2x dieselový motor 1 000 hp 2x elektromotor 550 hp |
výzbroj | 1x 100 mm kanón 6x 533 mm torpédomet |
Ponorky typu „K“
ponorka typu „K“ se standardním nátěrem
ponorka typu „K“ se zimním nátěrem
Ponorka typu K-52 (1942) | |
výtlak na hladině | 1 490 tun |
výtlak pod hladinou | 2 104 tun |
nejvyšší rychlost na hladině | 22,5 uzlů |
nejvyšší rychlost pod hladinou | 10,5 uzlů |
délka | 97,65 m |
maximální šířka | 7,4 m |
maximální operační hloubka | 100 m |
maximální délka plavby | 50 dní |
pohon | 2x dieselový motor 4 200 hp 1x elektrický generátor 800 hp 2x elektromotor 1 200 hp |
výzbroj | 2x 100 mm kanón 2x 45 mm kanón 10x 533 mm torpédomet |
Zpět na stránku Rudá armáda (RKKA)