Námořnictvo

 

Námořnictvo Sovětského svazu (VMF, ВМФ – Военно-Морской Флот СССР) procházelo od poloviny 30. let rozsáhlou modernizací. V rámci této modernizace bylo jednotlivým loďstvům a flotilám dodáno velké množství nových plavidel – řadových lodí, křižníků, torpédoborců a ponorek.

Již na počátku 30. let byl přijat plán na nákup nových námořních plavidel v Itálii, avšak po neúspěšném jednání s italskou vládou bylo rozhodnuto, že Sovětský svaz zmodernizuje svoje námořnictvo vlastními silami. Proto tehdejší lidový komisař vojenského námořnictva Klimentij Vorošilov schválil projekt vývoje a výroby moderních námořních plavidel přímo v sovětských závodech (například zatímco křižníky projektu „P-26“ byly vybaveny turbínami z dovozu, křižníky řady „P-26 bis“ již měly turbíny sovětské výroby).

Přestože i v průběhu Velké vlastenecké války sloužily na mořích také starší typy plavidel (z nichž některé pocházely ještě z dob carského impéria), nově postavené křižníky, torpédoborce a ponorky významně posílily bojeschopnost sovětského námořnictva.

 

Křižníky

 

V rámci projektu „P-26“ byly postaveny lehké dělostřelecké křižníky „Kirov“ a „Vorošilov“. Křižník „Kirov“ byl postaven v roce 1935 a spuštěn na vodu v roce 1936. Sloužil v sestavě Baltského flotu. Na počátku Velké vlastenecké války se účastnil obrany Tallinu a Kronštadtu. V letech 1942 – 1944 byl využit při obraně Leningradu. Křižník „Vorošilov“ byl postaven v roce 1935 a spuštěn na vodu v roce 1937. Sloužil v sestavě Černomořského flotu. V roce 1941 se účastnil obrany Sevastopolu, poté se přemístil do přístavu Novorossijsk, odkud podnikal bojové plavby v letech 1942 – 1944. V roce 1944 se opět vrátil do Sevastopolu.

 

křižník P-26 „Kirov“ (Киров) v r. 1939

 

Srovnání parametrů křižníků P-26 „Kirov“ a P-26 „Vorošilov“

 

  P-26 „Kirov“ P-26 „Vorošilov“
standardní výtlak* 7 880 tun 7 970 tun
normální výtlak** 8 590 tun 8 675 tun
plný výtlak*** 9 436 tun 9 550  tun
ponor 5,27 m 7,22 m
délka plavidla 191,3 m 191,16 m
šířka plavidla 17,7 m 17,7 m
výška plavidla 10,1 m 17,66 m
pancéřování 50 – 150 mm 50 – 150 mm
pohon 2 turbínová soustrojí, 6 kotlů 2 turbínová soustrojí, 6 kotlů
rychlost 35,9 uzlů (66,5 km/h) 34 uzlů
operační dosah 3 750 mil (6 945 km) 2 140 mil
posádka 734 881
výzbroj 3x trojhlavňový kanón 180/57 mm,
6x 100/56 mm kanón,
4x 12,7 mm protiletadlový kulomet DŠK,
6x 45 mm protiletadlový poloautomatický kanón 21-K,
20x hlubinná bomba BB-1,
30x hlubinná bomba BM-1,
2x trojhlavňový torpédomet 533 mm,
164 min,
2x hydroplán KOR-1

* standardní výtlak - hmotnost lodě s úplnou posádkou, motory a vybavením, připravené k vyplutí na moře, včetně výzbroje a munice, výstroje, zásob a pitné vody, ale bez paliva a náhradní vody do kotlů

** normální výtlak - hmotnost lodě s úplnou posádkou, motory a vybavením (včetně letadel, jsou-li součástí výzbroje), se 3/4 munice, připravené k vyplutí na moře, včetně 1/4 paliva, 1/2 maziv, potravin a pitné vody, bez náhradní vody do kotlů

*** plný výtlak - maximální hmotnost plně naložené lodě s úplnou posádkou, s motory a s veškerým vybavením, připravené k vyplutí na moře

 

V rámci projektu „P-26 bis“ byly postaveny křižníky „Maksim Gorkij“, „Molotov“, „Kalinin“ a „Kaganovič“. Křižník „Maksim Gorkij“ byl spuštěn na vodu v roce 1938, křižník „Molotov“ v roce 1939, křižník „Kalinin“ v roce 1942 a křižník „Kaganovič“ v roce 1944. Křižník „Maksim Gorkij“ sloužil v sestavě Baltského flotu, křižník „Molotov“ v sestavě Černomořského flotu a křižníky „Kalinin“ a „Kaganovič“ v sestavě Tichooceánského flotu.

 

křižník P-26 bis „Maksim Gorkij“ (Максим Горький) v r. 1941

 

křižník P-26 bis „Molotov“ (Молотов) v r. 1942

 

Základní parametry křižníků „P-26 bis“

 

  P-26 bis
standardní výtlak 8 177 tun
normální výtlak 8 882 tun
plný výtlak 9 792 tun
ponor 6,3 m
délka plavidla 191,4 m
šířka plavidla 17,7 m
výška plavidla 10,1 m
pancéřování 50 - 150 mm
pohon 2 turbínová soustrojí, 6 kotlů
rychlost 35 uzlů (64,8 km/h)
operační dosah 4 880 mil (9 037 km)
posádka 897

 

Srovnání výzbroje křižníků „P-26 bis“

 

„Maksim Gorkij“ a „Molotov“ „Kalinin“ a „Kaganovič“
3x trojhlavňový kanón 180/57 mm,
6x 100/56 mm kanón,
9x 45 mm protiletadlový poloautomatický kanón 21-K,
4x 12,7 mm protiletadlový kulomet DŠK,
20x hlubinná bomba BB-1,
30x hlubinná bomba BM-1,
2x trojhlavňový torpédomet 533 mm,
164 min,
2x hydroplán KOR-1
3x trojhlavňový kanón 180/57 mm,
8x jednohlavňový 85/52 m kanón,
10x 37 mm protiletadlový automatický kanón,
6x 45 mm protiletadlový poloautomatický kanón 21-K,
6x 12,7 mm protiletadlový kulomet DŠK,
20x hlubinná bomba BB-1,
30x hlubinná bomba BM-1,
2x trojhlavňový torpédomet 533 mm,
164 min,
2x hydroplán KOR-1

 

Torpédoborce

 

Ve druhé polovině 30. let bylo postaveno několik desítek moderních torpédoborců typu P-7 a P-7 U. Tato plavidla byla určena k boji s nepřátelskými ponorkami, letadly a loděmi, k doprovodu a k ochraně námořních konvojů a k dělostřelecké podpoře výsadkových operací. Torpédoborce řady P-7 a P-7 U byly námořnictvu postupně dodávány v letech 1936 - 1942.

 

torpédoborec P-7 U „Storoževoj“ (Сторожевой), stav v r. 1940

torpédoborec P-7 „Gremjaščij“ (Гремящий), stav v r. 1942

torpédoborec P-7 U „Soobrazitělnyj“ (Сообразительный), stav v r. 1943

torpédoborec P-7 „Razumnyj“ (Разумный), stav v r. 1943

torpédoborec P-7 „Bodryj“ (Бодрый), stav v r. 1945

 

  P-7 P-7  U
standardní výtlak 1 425 tun 1 854 tun
plný výtlak 1 715 tun 2 404 tun
ponor 3,1 m 4,1 m
délka plavidla 112,5 - 112,8 m 112 m
šířka plavidla 10,2 m 10,2 m
pohon 2 turbíny, 3 kotle 2 turbíny, 3 kotle
rychlost 37 - 39 uzlů 36,8 - 39 uzlů
operační dosah 2 640 mil 1 490 mil
posádka 246 271
výzbroj 4x jednohlavňový 130/50 mm kanón,
2x 76 mm protiletadlový kanón,
2x 45 mm protiletadlový kanón,
2x 12,7 mm protiletadlový kulomet DŠK nebo DK,
10x / 40x hlubinná bomba BB-1,
15x / 37x hlubinná bomba BM-1,
2x trojhlavňový torpédomet 533 mm,
60 / 65 / 95 min
4x jednohlavňový 130/50 mm kanón,
2x 76 mm protiletadlový kanón,
3x 45 mm protiletadlový kanón,

4x 12,7 mm protiletadlový kulomet DŠK,
10x hlubinná bomba BB-1,
20x hlubinná bomba BM-1,

2x trojhlavňový torpédomet 533 mm,
58 / 62 / 96 min

 

Ponorky

 

K ponorkám nového typu, jimiž disponovaly vojenské námořní síly SSSR během Velké vlatenecké války patřilo několik předválečných ponorek typu „P“ - Pravda (П, Правда) z počátku 30. let a dále ponorky typu „Šč“ - Štika (Щ, Щука) postavených v letech 1932 - 1940.
Stavba ponorek typu Šč pokračovala i po vypuknutí války. K dalším válečným typům patřily ponorky typu „K“ - Krejserskaja (К, Крейсерская) a typu „S“ - Střední (С, Средняя).

 

Ponorky typu „P“

 

ponorka P-3 „Jiskra“ v době zkoušek

ponorka P-3 na počátku Velké vlastenecké války (léto 1941)

ponorka P-3 u Leningradu, 1942

 

Parametry ponorek typu P-1 až P-3 (1931)
výtlak na hladině 931 tun
výtlak pod hladinou 1 685 tun
nejvyšší rychlost na hladině 20,2 uzlů
nejvyšší rychlost pod hladinou 10,9 uzlů
délka 90 m
maximální šířka 8 m
maximální operační hloubka 70 m
maximální délka plavby 28 dní
pohon 2x dieselový motor 2 700 hp
2x elektromotor 550 hp
výzbroj 2x 100 mm kanón
1x 45 mm kanón
6x 533 mm torpédomet

 

 

Ponorky typu „Šč“

 

ponorka Šč-215 v roce 1943

ponorka Šč-16 v roce 1942

ponorka Šč-402 v roce 1943

 

Ponorka typu Šč-306 (1935)
výtlak na hladině 578 tun
výtlak pod hladinou 706 tun
nejvyšší rychlost na hladině 14 uzlů
nejvyšší rychlost pod hladinou 8,5 uzlů
délka 57 m
maximální šířka 6,2 m
maximální operační hloubka 90 m
maximální délka plavby 20 dní
pohon 2x dieselový motor 685 hp
2x elektromotor 400 hp
výzbroj 2x 45 mm kanón
6x 533 mm torpédomet

 

 

Ponorka typu Šč-216 (1941)
výtlak na hladině 590 tun
výtlak pod hladinou 705 tun
nejvyšší rychlost na hladině 13,6 uzlů
nejvyšší rychlost pod hladinou 7,9 uzlů
délka 58,8 m
maximální šířka 6,2 m
maximální operační hloubka 90 m
maximální délka plavby 20 dní
pohon 2x dieselový motor 685 hp
2x elektromotor 400 hp
výzbroj 2x 45 mm kanón
6x 533 mm torpédomet

 

 

Ponorky typu „S“

 

ponorka typu S-1 v roce 1936

ponorka typu S-7 v roce 1941

ponorka typu S-51 v roce 1944

 

Ponorka typu S-51 (1941)
výtlak na hladině 837 tun
výtlak pod hladinou 1 090 tun
nejvyšší rychlost na hladině 19,5 uzlů
nejvyšší rychlost pod hladinou 8,7 uzlů
délka 77,7 m
maximální šířka 6,4 m
maximální operační hloubka 100 m
maximální délka plavby 30 dní
pohon 2x dieselový motor 1 000 hp
2x elektromotor 550 hp
výzbroj 1x 100 mm kanón
6x 533 mm torpédomet

 

 

Ponorky typu „K“

 

ponorka typu „K“ se standardním nátěrem

ponorka typu „K“ se zimním nátěrem

 

Ponorka typu K-52 (1942)
výtlak na hladině 1 490 tun
výtlak pod hladinou 2 104 tun
nejvyšší rychlost na hladině 22,5 uzlů
nejvyšší rychlost pod hladinou 10,5 uzlů
délka 97,65 m
maximální šířka 7,4 m
maximální operační hloubka 100 m
maximální délka plavby 50 dní
pohon 2x dieselový motor 4 200 hp
1x elektrický generátor 800 hp
2x elektromotor 1 200 hp
výzbroj 2x 100 mm kanón
2x 45 mm kanón
10x 533 mm torpédomet

 

 


Zpět na stránku Technika

 

Zpět na stránku Rudá armáda (RKKA)